Lichtpuntjes in donkere dagen

blij met nieuwe autoKen je dat?

Je hebt net een nieuwe auto gekocht en ineens zie je ‘m overal rijden. Precies die auto die jij hebt. Nou, dat is toevallig!

Natuurlijk rijden er nog steeds ongeveer evenveel van die auto’s als een paar maanden terug. De enige reden dat je er zoveel ziet, is dat je de laatste tijd met precies dat type auto veel bezig bent geweest: je ziet waar je je aandacht op richt.

Door er bewust en expres voor te kiezen om je op iets te focussen, gaat je aandacht zich vanzelf daar meer op richten. Dit mechanisme geeft je de mogelijkheid om je hersenen te trainen voor geluk.

Hoe doe je dat dan, jezelf trainen voor geluk?

Simpel: door meer aandacht te hebben voor wat je gelukkig maakt. Een effectieve manier dit expres te doen, is om iedere dag drie dingen te noteren die goed gingen. Of zoals de Engelsen het zeggen: ‘what went well’.

Wat goed ging, mogen grote maar ook kleine dingen zijn. Het kan natuurlijk zijn dat je ongelofelijk blij bent dat je voor een mooie prijs deze auto gekocht hebt, zodat je niet meer door weer en wind naar je werk hoeft te fietsen en tóch geld overhoudt voor een leuke vakantie. Maar van kleine dingen genieten, is minstens net zo effectief. Zo vind ik het bijvoorbeeld erg fijn dat ik best goed achteruit kan inparkeren. Altijd genieten als het in één keer goed gaat.

‘What went well’ werkt

Iedere dag drie dingen opschrijven die goed gingen, blijkt één van de meest effectieve manieren om meer geluk en positiviteit te ervaren. Het werkt vooral goed als je het jezelf niet te moeilijk maakt. Ik zeg het nog één keer: ook kleine dingen tellen dus. Maak niet de fout om je te richten op spullen. Ja, je kunt die nieuwe auto van je heel erg mooi vinden, maar dat went. Daardoor verdwijnt het gelukseffect. Je richten op wat je gedaan hebt (op de actie dus) om te zorgen dat iets goed ging, dat is waar het om gaat. Omdat je iedere dag drie nieuwe acties benoemt, heb je geen last van een gewenningseffect. Wel ervaar je positieve emoties bij het benoemen van wat er goed ging: trots, vreugde, liefde… Wat een energie krijg je daarvan, zeg.

Wat ging er goed?

Als je dit eens wilt proberen: leuk! Misschien wordt het wel je nieuwe geluksgewoonte. En doe je het over een tijdje iedere dag. Wat ging er vandaag eigenlijk goed voor jou? Ik ben erg benieuwd. Deel je drie successen hieronder!

Ook meer geluk in je leven?

Meld je dan aan voor je tweewekelijkse gelukstip. Dat is gratis en mèt glimlachgarantie ;-).


 

Ik ga zorgvuldig om met je gegevens: geen spam of gedoe. Wel meer geluk.

8 gedachten over “Lichtpuntjes in donkere dagen

    1. Dat lijkt me heel verstandig. Je moet nooit iets negeren wat gerepareerd moet worden of je kan schaden. Maar het is belangrijk om óók aandacht te hebben voor wat goed gaat. Zeker als je uitlaat rammelt!

  1. 3 dingen die goed gingen vandaag: ik heb net lekker gesport, ik heb alles gegeven.
    Ik ben door de regen gefietst om een kaart voor iemand te posten.
    Ik heb koekjes gehaald voor iemand die iets voor ons doet.

  2. Drie dingen die goed gingen .. Poeh .. Ik heb het archief kunnen schonen, een vriendin kunnen helpen door te luisteren, 90 procent van de weekend klusjes nu al kunnen doen. Ik heb een kaartje in mijn agenda liggen met 3 vragen over wat had ik vandaag beter kunnen doen? (Ter overdenking) 1. Zou ik anders hebben willen reageren in een lastige of aangename situatie. 2. Hoe zal ik handelen als deze situatie weer aandient? 3. Wie en wat maakte je aan het lachen vandaag?

    1. :-) Mooi, de drie dingen die goed gingen geven je hopelijk energie. En werken aan verbetering, leren van wat je gedaan hebt is ook een manier om naar je dag terug te kijken. Ik hoop dat je daar ook energie van krijgt.

  3. Ik heb me vandaag weer zooo trots gevoeld om onze kinderen (20 en 18) die zo ontzettend hard hun best doen op hun studies * ik heb heel fijn wat gewerkt in mijn nieuwe kantoorruimte * ik heb heel erg gelachen met mijn dochter terwijl we aannhet klussen waren *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.